Εισαγωγή στην έρευνα της παλαιοντολογίας: το παράδειγμα των δεινοσαύρων

Φιλοσοφία προγράμματος

Το εκπαιδευτικό αυτό πρόγραμμα αποσκοπεί στη γνωριμία των μαθητών με την έρευνα που συντελείται στον τομέα της παλαιοντολογίας. Οι μαθητές μελέτησαν τη φύση της εργασίας ενός παλαιοντολόγου, τις μεθόδους καθώς και τα εργαλεία έρευνας που χρησιμοποιεί. Στη συνέχεια έγινε εισαγωγή και επεξεργασία της έννοιας του απολιθώματος και της αξίας του για τη μελέτη προϊστορικών φυτικών και ζωικών οργανισμών. Οι δεινόσαυροι αποτέλεσαν παράδειγμα ενός τέτοιου ζωικού οργανισμού.

Στάδια υλοποίησης του εκπαιδευτικού προγράμματος

Α΄ Φάση: εισαγωγή στην  επιστήμη της παλαιοντολογίας. Μέσα από ειδικές παρουσιάσεις οι μαθητές γνώρισαν το επάγγελμα του παλαιοντολόγου. Στη συνέχεια έγινε μελέτη των απολιθωμάτων και οι μαθητές κατασκεύασαν οι ίδιοι απολιθώματα με τη βοήθεια καλουπιών από γύψο, τα οποία στη συνέχεια ζωγράφισαν.

Β΄ Φάση: έγινε εισαγωγή στους δεινόσαυρους και ειδικότερα στις διαφορετικές κατηγορίες στις οποίες διακρίνονται ανάλογα με την τροφή που καταναλώνουν (φυτοφάγοι-σαρκοφάγοι) και το περιβάλλον που ζουν (θάλασσα, αέρας, γη).

Γ΄ Φάση: πραγματοποιήθηκε εκπαιδευτική εκδρομή στη Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης και συγκεκριμένα στην έκθεση με τίτλο ««Πάρκο Δεινοσαύρων», όπου, εκεί οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να παρατηρήσουν δεινόσαυρους σε πραγματικό μέγεθος και να μάθουν πολύτιμες πληροφορίες για τον κάθε ένα από αυτούς από ξεναγούς-εξερευνητές δεινοσαύρων, σε ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα κατάλληλα προσαρμοσμένο στην ηλικία των μαθητών. Στη συνέχεια επισκέφθηκαν το Κέντρο Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας «Νόησις», όπου είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν μια ταινία 3D για τους δεινόσαυρους. Εκτιμούμε ότι η εκπαιδευτική εκδρομή ικανοποίησε τους μαθητές και των δυο τάξεων και αποτέλεσε μια ευχάριστη εμπειρία για αυτούς.

Δ΄ Φάση: έγινε μελέτη των εξωτερικών χαρακτηριστικών κάθε είδους δεινοσαύρων ξεχωριστά. Μελετήθηκε η ανατομία των φυτοφάγων και των σαρκοφάγων δεινόσαυρων, έγινε σύγκριση μεταξύ τους και η έρευνα επικεντρώθηκε σε κάθε ένα δεινόσαυρο ξεχωριστά. Η έρευνα έγινε με φύλλα εργασίας, όπου τα παιδιά συγκέντρωναν πληροφορίες τα ίδια για κάθε δεινόσαυρο, κυρίως, όπως μέσω κατασκευών είτε με πλαστελίνη, είτε με σχεδιασμό των μερών του κάθε δεινοσαύρου είτε με πήλινες τριασδιάστατες κατασκευές, ώστε οι μαθητές να κατανοήσουν τη δομή του κάθε είδους σε σχέση με το περιβάλλον που ζούσε.

Ε΄ Φάση: έγινε αναφορά στις θεωρίες εξαφάνισης του είδους των δεινοσαύρων και παρουσιάστηκε μέρος των κατασκευών των μαθητών στην Ημέρα Περιβάλλοντος (6/6/2018).

 

Σχολικό έτος: 
2017-2018
Ημερομηνία: 
Τρίτη, 10 Οκτ 2017 to Τετάρτη, 06 Ιουν 2018
Θεματικές ενότητες: 

Τμήματα που συμμετείχαν

Εκπαιδευτικοί που συμμετείχαν