Στάσου δίπλα μου

Πρόκειται για πρόγραμμα «υιοθεσίας» της Α΄τάξης του σχολείου μας από τους μαθητές της Στ΄τάξης.

Η Α΄τάξη είναι μια τάξη προσαρμογής σε ένα νέο περιβάλλον, σε έναν νέο τρόπο ζωής για τους μαθητές. Τα πρωτάκια βρίσκονται σε έναν καινούργιο χώρο, με αυξημένες υποχρεώσεις. Τα εκτάκια βρίσκονται εκεί…ακριβώς δίπλα τους για να τα βοηθήσουν σε αυτό το ξεκίνημα.

Στην αρχή της χρονιάς το κάθε εκτάκι «υιοθετεί» ένα πρωτάκι.  Αναλαμβάνει έτσι την προστασία και την καθοδήγησή του στον σχολικό χώρο. Πιο πρακτικά, οι «γονείς» της έκτης βοηθούν ο καθένας το «παιδί» του στο κυλικείο, στην αυλή, στην οργάνωση της τσάντας, αλλά και στις εκδρομές ή σε όποια περίσταση της σχολικής ζωής το πρωτάκι νιώθει ότι χρειάζεται βοήθεια. Το πρωτάκι βρίσκει έτσι ένα σταθερό σημείο αναφοράς, ένα πρόσωπο στο οποίο μπορεί καθημερινά να απευθυνθεί, όταν χρειάζεται βοήθεια.

Η όλη διαδικασία ξεκίνησε όταν οι μαθητές της έκτης κλήθηκαν να επιλέξουν τους μαθητές της Α΄ που θα υιοθετούσαν. Κάποιοι μαθητές ζήτησαν να υιοθετήσουν πρωτάκια που γνώριζαν ήδη είτε λόγω συγγενικών ή φιλικών σχέσεων είτε λόγω γειτνίασης κ.λ.π. Οι υπόλοιποι μαθητές μπήκαν σε κλήρωση. Αφού σχηματίστηκαν τα ζευγάρια, οι μαθητές της έκτης συνόδευσαν τα πρωτάκια στην πρώτη τους κοινή βόλτα στον σχολικό χώρο.

Τις μέρες που ακολούθησαν έλαβαν χώρα οι δραστηριότητες γνωριμίας. «Γονείς» και «παιδιά» έπαιξαν μαζί, μίλησαν για τα ενδιαφέροντά τους, κινήθηκαν στον σχολικό χώρο.

Ένα μήνα μετά την έναρξη της διαδικασίας, οι μαθητές της πρώτης, φαίνονται εξοικειωμένοι τόσο με τον σχολικό χώρο, όσο και με τους «γονείς» της έκτης, στους οποίους προσφεύγουν, όταν χρειάζονται οδηγίες για τα παιχνίδια τους ή βοήθεια σε κάποιον άλλο τομέα της σχολικής τους ζωής.

Από την άλλη πλευρά, οι «γονείς» της έκτης φαίνονται υπεύθυνοι και συνεπείς. Με αίσθηση ευθύνης συνοδεύουν από το πρωί τα πρωτάκια στην προσευχή, ενδιαφέρονται για αυτά και τα φροντίζουν.

Η διεθνής βιβλιογραφία περιγράφει πλήθος θετικών αποτελεσμάτων από την εφαρμογή του προγράμματος. Μερικά από αυτά είναι:

Α) Η αίσθηση ασφάλειας που απολαμβάνει το πρωτάκι στο σχολείο και η ευχερέστερη προσαρμογή του

Β) Η ανάπτυξη φιλικών σχέσεων μεταξύ των μαθητών της Α΄και της Στ΄δημοτικού, ακόμη και μεταξύ της παρέας του «γονέα» προς το υιοθετημένο «παιδί».

Γ) Η ενθάρρυνση της υπευθυνότητας και της συνέπειας από τους μαθητές της Στ΄τάξης.

Στο τέλος της σχολικής χρονιάς, τα πρωτάκια αποχαιρετούν τους «γονείς» τους. Οι μαθητές της Στ΄ παραδίδουν το σχολείο στους προστατευόμενούς τους και συνεχίζουν το ταξίδι της μάθησης σε άλλα περιβάλλοντα. Μέχρι τότε… βλέπουμε

Σχολικό έτος: 
2015-2016
Ημερομηνία: 
Πέμπτη, 01 Οκτ 2015 to Δευτέρα, 26 Οκτ 2015

Τμήματα που συμμετείχαν

Εκπαιδευτικοί που συμμετείχαν