Τα εκτάκια υιοθετούν πρωτάκια

 Πρόκειται για μια εκπαιδευτική πρακτική που αποτελεί πλέον θεσμό για το σχολείο μας καθώς υλοποιείται  για 5η συνεχόμενη χρονιά.  Τα οφέλη από το συγκεκριμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα είναι πολλαπλά τόσο για τα μικρότερα όσο και για τα μεγαλύτερα παιδιά. Ειδικότερα:

Στόχοι υλοποίησης πρακτικής

 Απώτερος στόχος του προγράμματος είναι να νιώσουν ασφάλεια τα παιδάκια της Α΄ Δημοτικού, αφού τα μεγαλύτερα παιδιά αναλαμβάνουν να τα φέρουν σε επαφή με τον νέο κόσμο που ξετυλίγεται μπροστά τους. Έτσι, προσαρμόζονται και κοινωνικοποιούνται πιο γρήγορα. Παράλληλα, για τους μαθητές της ΣΤ’ τάξης, είναι σημαντικό καθώς καλούνται να αναλάβουν μία ευθύνη, να έχουν την έννοια και να προσέχουν τα μικρότερα παιδιά στο διάλειμμα.

Είναι εκείνα, στα οποία απευθύνονται τα πρωτάκια όταν έχουν ένα πρόβλημα και σε περίπτωση που ντρέπονται να μιλήσουν στους εκπαιδευτικούς.

Στάδια υλοποίησης της εκπαιδευτικής πρακτικής

Στάδιο Α΄

Η προετοιμασία των μαθητών ανά τμήμα από τον υπεύθυνο δάσκαλο του τμήματος. Αποτελεί το πρώτο βασικό και απαραίτητο στάδιο γιατί οι μαθητές πρέπει να είναι ενήμεροι για το τι σημαίνει «υιοθεσία» και τι δικαιώματα και υποχρεώσεις προκύπτουν από το γεγονός. Ήδη από τις πρώτες μέρες τα μεγαλύτερα παιδιά βλέπουν τα «πρωτάκια» στο προαύλιο και δημιουργούνται οι πρώτοι δεσμοί. Ταυτόχρονα τα παιδάκια της Α΄ τάξης στο πλαίσιο γνωριμίας με τους χώρους του σχολείου και την επίσκεψη στις μεγαλύτερες σχολικές τάξεις που πραγματοποιούν με τη δασκάλα τους, κατά τις πρώτες μέρες της φοίτησής τους στο δημοτικό, επισκέπτονται την Στ΄τάξη και γνωρίζονται με τα μεγαλύτερα παιδιά.

Στάδιο Β΄

Ακολουθεί η επιλογή από τα μεγαλύτερα παιδιά του μικρότερου παιδιού, του οποίου θα αναλάβουν την ευθύνη. Γράφουμε όλα τα ονόματα σε χαρτάκια, κληρώνουμε και καταγράφουμε τα αποτελέσματα. Προχωράμε στο «συμβόλαιο υιοθεσίας»: Διαβάζουμε τους «όρους» του συμβολαίου, δηλαδή τους κανόνες συμπεριφοράς, που οφείλουν να τηρήσουν τόσο οι μεγαλύτεροι μαθητές όσο και οι μικρότεροι και τις υποχρεώσεις που έχουν οι μεν απέναντι στους δε.

Στάδιο Γ΄

Σε μια όμορφη πανηγυρική τελετή πραγματοποιείται η «υιοθεσία». Τα μεγαλύτερα παιδιά επιλέγουν τα μικρότερα προσφέροντάς τους το καθένα και από ένα συμβολικό δωράκι, ενώ και τα μικρότερα, έχοντας ετοιμαστεί για τη συνάντηση αυτή προσφέρουν στα εκτάκια ένα αναμνηστικό δωράκι. Στη συνέχεια κάθε παιδί της μεγαλύτερης τάξης συνοδευόμενο από το πρωτάκι που υιοθέτησε υπογράφει το «συμβόλαιο» υιοθεσίας, μία συνολική φόρμα όπου αναφέρονται τα ονόματα των παιδιών και οι «όροι» του συμβολαίου». Ενδεικτικά αναφέρουμε κάποιους από αυτούς: συνοδεία των μικρών από τους μεγάλους μαθητές κάθε φορά που είμαστε εκτός σχολείου (εκδρομές, εκπαιδευτικές επισκέψεις κλπ), φροντίδα κατά τα διαλείμματα, συνοδεία των μικρών από τους μεγάλους κατά την προσέλευση και την αποχώρηση από το σχολείο και παράδοσή τους στους γονείς/κηδεμόνες, κοινές δραστηριότητες με διάφορες αφορμές πχ εορτασμούς παγκόσμιων ημερών, επισκέψεις της μίας τάξης στην άλλη και συμμετοχή σε οργανωμένες δραστηριότητες.

 

Προσδοκώμενα αποτελέσματα

Μέσω της συγκεκριμένης πρακτικής προσδοκούμε το σχολείο να γίνει ένας χώρος αρμονικής συμβίωσης μεταξύ των μαθητών, καλλιέργειας δεσμών αγάπης μεταξύ τους, ανάπτυξης της ενσυναίσθησης και της συνευθύνης για τις ανάγκες του άλλου, χαρακτηριστικά τα οποία επιθυμούμε να συντροφεύουν το παιδί και στην ενήλικη ζωή του.

 

Σχολικό έτος: 
2019-2020
Ημερομηνία: 
Τετάρτη, 18 Σεπ 2019
Θεματικές ενότητες: 

Τμήματα που συμμετείχαν

Εκπαιδευτικοί που συμμετείχαν