« Βλέπω-Σκέφτομαι-Αναρωτιέμαι» (Artful Thinking) Project 3: Κραυγή αγωνίας από το ΄40.

Περιγραφή project: Aπόπειρα συνδυασμού του αντιπολεμικού μηνύματος που περιέχεται στο απόσπασμα «Ημερολόγιον από τον πόλεμο του 1940» στο διδακτικό εγχειρίδιο της Δ΄ Δημοτικού (σελ. 50) με την μελέτη του πίνακα του Edvard Munch «Κραυγή», στο πλαίσιο υλοποίησης του εκπαιδευτικού προγράμματος «Artful Thinking». Τα παραπάνω συνδυάστηκαν αρμονικά τόσο με τη χρονική στιγμή που έγινε η δράση (παραμονές εορτασμού της εθνικής επετείου της 28ης Οκτωβρίου), όσο και με την περιήγηση σε επίκαιρη έκθεση παιδικής ζωγραφικής την οποία επισκέφθηκαν οι μαθητές.

Στάδια υλοποίησης προγράμματος

 Φάση Α΄: Επεξεργασία διδακτικής ενότητας στη Νεοελληνική Γλώσσα

Ενόψει του εορτασμού της εθνικής επετείου του 1940, οι μαθητές της Δ΄ τάξης επεξεργάστηκαν με τη μέθοδο των στοχευμένων ερωτήσεων ( «Artfull Thinking»), το απόσπασμα «Ημερολόγιον από τον πόλεμο του 1940» από το σχολικό τους εγχειρίδιο.. Ενδεικτικά αναφέρουμε ερωτήματα στα οποία κλήθηκαν να απαντήσουν:

Περιγράψτε τις δυσκολίες που αντιμετώπισε ο στρατιώτης.

Γιατί πέρασε όλες αυτές τις δυσκολίες;

Πώς  ένιωθε ο στρατιώτης;

Μπορείτε να βάλετε τον εαυτό σας στη θέση του;

Αναφέρετε συναισθήματα που σας έρχονται στο μυαλό.

Σκεφτείτε ένα δικό σας τίτλο για το κείμενο.

Αν θέλατε να του προσφέρετε βοήθεια πώς θα το κάνατε αυτό;         

Ο απώτερος σκοπός ήταν να προβληματιστούν οι μαθητές και να συνειδητοποιήσουν τη δεινή θέση του στρατιώτη την περίοδο του 1940, ενισχύοντας τη συναισθηματική τους νοημοσύνη και τη ενσυναίσθησή τους.

Φάση Β΄: Γνωριμία με το κίνημα του εξπρεσιονισμού και μελέτη του έργου τέχνης «Κραυγή».

Ακολούθησε η γνωριμία των μαθητών με το εικαστικό κίνημα του εξπρεσιονισμού. Μέσω οπτικοακουστκής παρουσίασης, οι μαθητές έμαθαν τα βασικά χαρακτηριστικά και τους εκπροσώπους του κινήματος. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι τα κυρίαρχα στοιχεία στον εξπρεσιονισμό είναι η βαρύτητα στη συναισθηματική φόρτιση των ηρώων, η οποία εκφράζεται με τη χρήση έντονων χρωματικών αντιθέσεων και την απλότητα στο περίγραμμα των μορφών. Είναι  μια τέχνη που εκφράζει τις εσωτερικές αναζητήσεις  και τις ψυχικές αγωνίες των καλλιτεχνών μέσα από έντονα χρώματα, επιθετικές φόρμες,  περίπλοκες συνθέσεις και την παραμόρφωση του ανθρώπινου σώματος και του προσώπου.

Φάση Γ΄: Έπειτα έγινε η επεξεργασία, μέσω ειδικά εστιασμένων ερωτήσεων (σύμφωνα με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα “Artfull Thinking”) του έργου « Η κραυγή. «Η κραυγή» αποτελεί τομή στην ιστορία της τέχνης και αποτυπώνει χαρακτηριστικά την εξπρεσιονιστική κοσμοθεωρία. Στόχος του Munch είναι να «εκφράσει πως μια ξαφνική συγκίνηση μεταβάλλει όλες τις εντυπώσεις της αίσθησης» ( Gombrich, Ε.Η, 2005). Οι ερωτήσεις που απευθύνθηκαν στους μαθητές είναι οι ακόλουθες:

Τι βλέπετε στον πίνακα;

Τι χρώματα κυριαρχούν;

Πώς σας φαίνεται ο άνθρωπος στον πίνακα; Είναι καλοσχεδιασμένος;

Γιατί  φωνάζει; Τι αισθάνεται;

Εσείς πότε έχετε φωνάξει έτσι; Σε ποιες περιπτώσεις; Ποια ήταν τα συναισθήματά σας;

Παράλληλες δράσεις project: Επίσκεψη σε έκθεση παιδικής τέχνης 

Διοργάνωση εορτασμού εθνικής επετείου 28ης Οκτωβρίου

Σχολικό έτος: 
2017-2018
Ημερομηνία: 
Τρίτη, 10 Οκτ 2017 to Παρασκευή, 08 Ιουν 2018
Θεματικές ενότητες: 

Τμήματα που συμμετείχαν

Εκπαιδευτικοί που συμμετείχαν