Παραμύθι και Αφήγηση

Υπεύθυνος/η εκπαιδευτικός

Μέρες/ώρες λειτουργίας: 
Τρίτη 5-7 μ.μ.

Πρόκειται για ένα πρόγραμμα διδακτικής αξιοποίησης του παραμυθιού στη γλωσσική διδασκαλία, και συγκεκριμένα στη διδασκαλία του κειμενικού είδους της αφήγησης, με βάση το δεδομένο αναλυτικό πρόγραμμα  και το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών για τη Γλώσσα και τη Λογοτεχνία. Ο όμιλος απευθύνεται σε μαθητές και μαθήτριες της Β και Γ τάξης.

ΣΤΟΧΟΙ / ΠΡΟΣΔΟΚΩΜΕΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Αποβλέπει στη συνειδητοποίηση από μέρους των μαθητών της διαχρονικότητας του παραμυθιού και της ιστορικής του εξέλιξης και στην εξοικείωσή τους με τις διαδικασίες της ανάγνωσης, της κατανόησης και της συγγραφής παραμυθιών. Οι μικροί μαθητές, με παιδοκεντρικές, παιγνιώδεις και διαθεματικές δραστηριότητες, που  έχουν  ως στόχο να βελτιώσουν τις γλωσσικές και κειμενικές δεξιότητές τους, προάγονται σε συγγραφείς παραμυθιών μέσα από την ανάγνωση και την επεξεργασία ποικιλίας παραμυθιών, μαθαίνουν να διαβάζουν προσεκτικά ένα κείμενο, να ανιχνεύουν στοιχεία που έχουν σχέση με τη γραφή και να αξιοποιούν όσα έχουν μάθει. 

ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ

Παραμύθια, υπολογιστής, φύλλα εργασιών

ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΦΟΡΕΙΣ

Τοπικούς συγγραφείς παραμυθιών

ΠΑΡΑΔΟΤΕΑ

Φάκελος με τις ατομικές και ομαδικές εργασίες των παιδιών

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΡΑΣΕΩΝ

  • Ανάγνωση, ανασύνθεση παραμυθιών με τη βοήθεια εικόνων
  • Δίνεται η περίληψη του παραμυθιού και γράφεται  εμπλουτισμένο και εκτεταμένο
  • Διδακτικά παραμύθια: Οι μύθοι του Αισώπου:  Ο θησαυρός του πατέρα, Ο κόκορας, η αλεπού κι ο σκύλος, Η αλεπού και τα σταφύλια, Το ποντίκι και το λιοντάρι, Το ελάφι και το αμπέλι, Ο τζίτζικας κι ο μέρμηγκας, Οι μύθοι του Λαφοντέν, Ο ευτυχισμένος πρίγκιπας του Όσκαρ Ουάιλντ
  • Κλιμακωτά παραμύθια: Ο βασιλιάς που αγαπούσε το τυρί
  • Διαφορετικότητα - Άτομα με ειδικές ανάγκες:    Ο μολυβένιος στρατιώτης, Το άσχημο παπάκι, Το άσπρο ποντικάκι, Ο άνθρωπος με την κόκκινη μύτη, κλπ.
  • Καταγραφή τοπικών παραμυθιών
  • Δραματοποίηση
  • Κουκλοθέατρο, παντομίμα
  • Παραλλαγή γνωστού παραμυθιού (άσκηση δημιουργικής φαντασίας):    Ένας σύγχρονος Αη-Βασίλης, Η Κοκκινοσκουπίτσα, Με το μαγικό χαλί πάνω από την πόλη, Το φανταστικό διώνυμο (Τζ. Ροντάρι) (υπέρβαση της συμβατικής σημασίας των λέξεων με νέες χρήσεις)
  • Συνέχεια του παραμυθιού (επέκταση της διήγησης με αναμενόμενη ή ανατρεπτική πλοκή), Τι κάνει ο Αη-Βασίλης τον υπόλοιπο χρόνο; Η Χιονάτη και οι εφτά νάνοι μετά το γάμο με τον πρίγκιπα;
  • Παραμυθοσαλάτες (Τζ. Ροντάρι) σύνθεση νέου παραμυθιού με στοιχεία και πρόσωπα από άλλα παραμύθια, π.χ. «Η Χιονάτη και η Κοκκινοσκουφίτσα στη χώρα των θαυμάτων»
  • Εισαγωγή νέου στοιχείου σε γνωστό παραμύθι, π.χ. η Κοκκινοσκουφίτσα πάει στη γιαγιά της με ελικόπτερο (αντίδραση στο απροσδόκητο και ενσωμάτωση του νέου στοιχείου)
  • Ήρωας παραμυθιού με συγκεκριμένες ιδιότητες, π.χ. Ο ξύλινος-Πινόκιο, Ο Γυάλινος βασιλιάς, Ο Σιδερένιος ιππότης, Ο Σιμιγδαλένιος πρίγκιπας, Ο Σοκολατένιος λαγός, Η Βουτυρένια βασίλισσα, κλπ.
  • Παραμυθοσαλάτες
  • Παραμύθια και διαπολιτισμική εκπαίδευση:    Σάκα, ο βασιλιάς των Ζουλού, Το λυχνάρι του Αλαντίν
  • Επίκαιρα παραμύθια
  • Παρουσίαση βιβλίων
  • Κατασκευές
  • Συγγραφή παραμυθιού (ομαδικού και ατομικού).  Δίνεται τίτλος. Γίνεται η εικονογράφηση.
  • Το ποντικοφαγωμένο παραμύθι
  • Ακρόαση παραμυθιών
  • Τυφλές ιστορίες
  • Σύνδεση παραμυθιού με αισθήσεις.